Lange tijd werkte hij in de financiële wereld, waarin het bezoeken van borrels een heel gebruikelijke manier is om je netwerk te vergroten. Best gezellig soms, maar als je er met de auto heen gaat, zit je na één glas bier of wijn qua alcoholische versnaperingen al aan je taks. ‘En dan nam je maar weer een cola. En nog één. En voordat je het wist, liep je met zo’n colabuik rond. Dat moest toch anders kunnen…’

Samen met zijn beste vriend en zakenpartner Mirko Schnitzler is oud-Texelaar Jilles Eissen de oprichter van het biermerk Braxzz. In de naam zit het woord Braxtor, Latijn voor brouwer. De eerste z staat voor zero compromise, de tweede voor zero alcohol. In april vorig jaar lanceerden ze hun eerste alcoholvrije speciaalbier: de 0.0 Porter. Ruim een jaar later produceren ze al vijf soorten en zijn nummer zes en zeven in de maak. Het bier wordt op het moment verkocht in vijftien landen, maar de verkoop gaat zo goed, dat dat getal volgende maand alweer achterhaald kan zijn. In Nederland zijn al vierhonderdvijftig verkooppunten. ‘En in België zijn we zelfs verkrijgbaar in een restaurant met twee Michelinsterren. Daar zijn we bijzonder trots op’, vertelt Jilles.

Het tij mee

Ze hebben het tij mee, geeft hij toe. ‘Alcoholvrij bier is in opkomst, maar behalve Radler en een paar soorten witbier was er niet veel. En zeker niet in het segment van de razend populaire craftbiertjes, zoals IPA’s en Stout.’ Maar ongetwijfeld heeft ook de smaak van het bier met het succes te maken. Jilles en Mirko gingen dan ook niet over één nacht ijs. Voordat ze de markt opgingen besteedden de vrienden eerst tien maanden aan onderzoek en ontwikkeling. Daarbij kregen ze veel sceptische reacties. ‘Dat kan helemaal niet wat jullie willen, werd steeds gezegd. Maar we hebben doorgezet.’

Jilles, een zoon van oud-huisarts Klaas Eissen, bracht zijn jeugd op Texel door. Hij is er al meer dan vijfentwintig jaar weg, maar komt nog steeds graag op het eiland. ‘Achteraf realiseer je je pas hoe mooi het er is. Toen was dat heel vanzelfsprekend.’ Hij denkt nog wel eens terug aan zijn eerste vakantiebaantjes in de horeca, toen hij pils en cola mixte voor gasten die met de auto waren maar toch graag een biertje dronken. Ondanks zijn jeugdige leeftijd gaf hij bij restaurant La Casserole in De Koog blijk van een nuchtere kijk op de bedrijfsvoering. ‘In de bediening stokte het steeds bij het inschenken van de drankjes. Iedereen stond op elkaar te wachten. Ik heb gezegd dat ik wel de vaste barman wilde zijn en dat vonden ze een goed idee. Daarna liep het als een trein.’

Liever ondernemer

Na het VWO in Den Burg studeerde Jilles bestuurskunde in Enschede en werkte hij voor een groot advocatenkantoor in Duitsland, bij KPMG en voor een adviesbureau gericht op het verbeteren van bedrijfsprocessen. Zijn langste tijd bracht hij door bij de Rabobank, waar hij diverse functies vervulde, onder meer in het internationale betalingsverkeer. Bij de plaatselijke bank in Barneveld-Voorthuizen was hij directeur bedrijven. ‘Een prachtige tijd’, blikt hij terug, maar na twaalfenhalf jaar realiseerde hij zich plotseling dat hij ‘aan de verkeerde kant van de tafel zat’ en liever zelf ondernemer wilde zijn.

Dat bleek ook te gelden voor zijn beste vriend Mirko, met wie hij in hun studententijd een adviesbureau had gehad dat bemiddelde tussen studenten en het MKB. Om te kijken of samenwerken zou bevallen, besloten ze nog even in loondienst te blijven, waarbij Jilles de rechterhand werd van Mirko, die een goede baan had in de voedingsindustrie. ‘Daar lag ook mijn interesse. Ik heb ook koken altijd leuk gevonden en zit al twintig jaar bij een kookclub.’

Bierfestival in Londen

Na twee jaar durfden ze de stap te zetten en ging het direct heel hard. ‘We hadden wel op wat publiciteit gehoopt, maar kregen direct aandacht in de pers in Amerika en Japan en een artikel in een trendrapport. Als eerste producent van een alcoholvrij bier waren we welkom op een gerenommeerd bierfestival in Londen. Daar werden we voortdurend gevolgd door een Japanse filmploeg. Een ander hoogtepunt was de reportage in het tv-programma Binnenste Buiten. Het was een gekkenhuis.’

Ze hebben het assortiment in het afgelopen jaar flink uitgebreid. ‘We begonnen met twee soorten: een Porter en een IPA. Toen we ontdekten dat veel Nederlanders onze IPA te bitter vonden en Engelsen juist niet bitter genoeg, besloten we twee versies te maken. Daarnaast hebben we nu een Tripel en een Cider. Het vaste assortiment is vijf bieren en nummer zes en zeven volgen dit jaar. Ook hebben we een bock als seizoensbier. En we proberen koppelingen te maken met andere voedingsmiddelen, zoals bier in bonbons.’

‘Dat kan helemaal niet wat jullie willen…’

 Texel

Jilles ziet de toekomst van hun bier zonnig in. ‘Over vijf jaar is één op de vijf verkochte bieren alcoholvrij. De markt gaat dus onstuimig groeien. Op Texel gaat het misschien nog wel harder, omdat veel Duitse toeristen thuis al aan een ruim aanbod gewend zijn.’ Lachend: ‘Als Braxzz hopen we dat er binnenkort een alcoholvrije Texelse Skuumkoppe beschikbaar komt. Consumenten verdienen een echte alcoholvrije keuze naar hun smaak.’

Uiteraard kun je Braxzz-bier ook op Texel drinken. Het is verkrijgbaar bij slijterij Smidt-Witte in Burg. Horecaondernemers kunnen het bestellen via Hanos.


TexelNU
kranten online

Zomer 2021

Zomer 2021

Voorjaar 2021

Voorjaar 2021

TXNU ETP

TXNU ETP

TXNU Kids

TXNU Kids

Winter 2020

Winter 2020

Najaar 2020

Najaar 2020

Zomer 2020

Zomer 2020

Winter 2019

Winter 2019

Winter 2018

Winter 2018

Zomer 2018

Zomer 2018

Voorjaar 2018

Voorjaar 2018

Winter 2017

Winter 2017

Zomer 2017

Zomer 2017

Voorjaar 2017

Voorjaar 2017