Texelse Branding: Evert en Fabrizio doen geen concessies

Ze hebben dezelfde ideeën over eten en drinken. Fabrizio en Evert, de uitbaters van één van de nieuwe panden op de Groeneplaats. Vanwege de liefde voor ambachtelijke processen kennen ze elkaar (en een beetje van het kitesurfen). Met De Texelse Branding zijn zij een aanwinst voor Den Burg.

 

De liefde voor het ambacht was er altijd al bij Evert en Fabrizio. Op een dag dronk Evert ’een geweldig lekkere espresso, dat wilde hij thuis ook wel. Na vele avonden researchen en lezen kwam hij tot de conclusie dat je nergens op Texel verse koffie kunt kopen. ‘Ik kreeg een koffiebrander voor mijn verjaardag. Zo begon ik te experimenteren met kleine hoeveelheden koffiebonen. Al gauw kocht ik mijn eerste grote model, die stond thuis in de schuur. Binnen no-time wilden winkels mijn verse koffiebonen hebben.’

Om de beleving te vergroten ging Evert op zoek naar een eigen winkel, waar hij zijn koffiebrander kon tentoonstellen. ‘Met ons pand op de Groeneplaats is De Texelse Branding compleet. Door de koffiebranderij en de bakkerij is het een belevingswinkel met een stukje horeca.’ Fabrizio vult aan: ‘Alles wat wij verkopen is ambachtelijk, dagvers én door onszelf gemaakt. Ik vertik het om producten kant-en-klaar in te kopen.’

Fabrizio stond op twaalfjarige leeftijd al pizzadeeg te kneden in Italië. ‘Je leert bakken door het veel te doen. Ik bak zuurdesembroden met biologisch steengemalen meel. Desem is gefermenteerde bloem, dat werkt als een bakkersgist, maar geeft veel meer smaak. Dat is het grote verschil met bakkersgist uit een fabriek, dat is één gist dat puur en alleen zorgt voor volume. De productie van zo’n brood kost ongeveer drie uur, bij mij duurt het door het rijs- en gistproces drie dagen voordat een brood over de toonbank gaat,’ vertelt hij. Naast broden bakt Fabriozio dagelijks verse croissants, kaneelbroodjes, focaccia’s en nog veel meer. ‘Door met het seizoen mee te gaan, blijf je experimenteren en vernieuwen. Ik heb nu bramen en bloemen liggen waar ik lekkere én mooi-uitziende broodjes mee ga maken. Wat een prachtig vak heb ik hè?’

Wat betreft kwaliteit letten Evert en Fabrizio op elk detail. ‘We wegen de koffiebonen en gebruiken volle, onbewerkte melk van Novalishoeve. Daar is menig barista jaloers op. De temperatuur en doorlooptijd van het water wordt nauwkeurig afgemeten. We hebben een eigen osmosesysteem. Daardoor bevat het water de perfecte hoeveelheid mineralen.  Je kunt wel stellen dat wij perfectionisten zijn,’ lacht Evert.

Met het osmosewater worden ook verse limonades gemaakt. ‘Cola past niet bij ons, wij werken zoveel mogelijk met biologische en lokale producten. Het water is ook te koop per fles, bij elke bestelling gaat er een donatie naar Made Blue. Zij investeren in schoon drinkwater projecten over de hele wereld.’

De koffiebonen van de Texelse Branding komen uit diverse verre landen. ‘Met filterkoffie laten we de oorsprong van de bonen proeven. Specialty coffee heet dat, het staat voor koffiebonen van het allerbeste niveau. Daar komen ook veel mensen voor. Tegenwoordig hebben mensen thuis best goeie koffie dankzij een volautomaat. Dan wil je buiten de deur toch graag nóg betere kwaliteit?’ 

Geopend van maandag tot zaterdag van 08:30 tot 17:00 uur Vismarkt 6, 1791 CD Den Burg
Instagram: /texelsebranding

TexelNU
kranten online

Najaar 2020

Najaar 2020

Zomer 2020

Zomer 2020

Winter 2019

Winter 2019

Winter 2018

Winter 2018

Zomer 2018

Zomer 2018

Voorjaar 2018

Voorjaar 2018

Winter 2017

Winter 2017

Zomer 2017

Zomer 2017

Voorjaar 2017

Voorjaar 2017

Winter 2016

Winter 2016

Zomer 2016

Zomer 2016

Voorjaar 2016

Voorjaar 2016

Winter 2015

Winter 2015

Zomer 2015

Zomer 2015

Voorjaar 2015

Voorjaar 2015

Winter 2014

Winter 2014