‘Mensen die blij je zaak uitlopen, dáár doen we het voor’

 

Een houten tentharing van leer-werkbedrijf De Bolder. Sommige vakantiegangers staan er met verbazing naar te kijken, geen idee wat ze ermee moeten. Als ze na een dag compleet verwaaid bij Dobber Outdoor in De Koog binnenkomen om lange kunststof pennen, legt Chris Dobber geduldig uit dat zo’n echt Texels product het enige is dat je gaat redden in het duinzand.

 

Opa Dobber kwam vanuit Amsterdam op vakantie op Texel. Zijn zoon ging om houten haringen naar de Rekramarkt, op de hoek van de Badweg en de Dorpsstraat. Daar werkte een leuk meisje. Van het een kwam het ander. Hij ging zelf werken in de winkel, die van Jacq Lut was, en samen begonnen ze iets verderop aan de Badweg een tweede bedrijf met kampeerbenodigdheden en badkleding. Als echtpaar kregen de Dobbers de kans om een van de zaken over te nemen. ‘Ze vonden de meeste uitdaging in de kampeerwinkel, dus die werd het’, vertelt Manon, die in 2011 samen met haar broer Chris het bedrijf overnam.

Seizoenswinkel

Hoewel camping Kogerstrand op een steenworp afstand zit, lag de winkel, zo om de hoek van de Dorpsstraat, aanvankelijk niet ‘in de loop’. Door goed in te spelen op de vraag van klanten, wisten steeds meer mensen de zaak te vinden. ‘Er kwam meer badmode en vliegers vond mijn vader leuk om te verkopen’, herinnert Manon zich. Het begon echt als seizoenswinkel, waarbij het in zes tot acht weken moest gebeuren. ‘Na het jaarlijkse Tropical Sea Festival eind augustus in De Koog, zakte het in. Van november tot de paas waren we dicht. Dat is allang niet meer zo. Het seizoen duurt nu vrijwel het hele jaar’, zegt Chris. Er werd in de drukke tijd zeven dagen per de week gewerkt. Die drijfveer hebben beide kinderen overgenomen. Alleen in de hele stille januarimaand zijn ze slechts op zaterdag open.                                 

Oplossing

Het merendeel van de klanten is toerist, hoewel steeds meer Texelaars de zaak weten te vinden. ‘We proberen overal een oplossing voor te bieden. Als iemand komt met een kapotte tentstok en ik heb iets dat net niet past, probeer ik dat in mijn werkplaatsje hierachter aan te passen. En dat hoeft echt niet altijd de hoofdprijs te kosten. Klanten zijn vaak blij verrast als ze dan maar een paar euro hoeven af te rekenen. Het is gewoon fijn als je iemand zo kunt helpen. Of ze komen balend binnen omdat ze de tentharingen zijn vergeten. Of er is wat stuk gegaan en ze hebben een hel van een nacht gehad. Dat lossen wij op. Mensen die gelukkig je winkel uitlopen, daar doen we het voor.’

Een hele hoek is ingeruimd voor speelgoed. Manon: ‘We zijn in 2017 uitgebreid en vroegen ons af wat er nog miste in De Koog. Kinderen komen met vakantiecentjes en willen iets leuks kopen. Daar zijn we op ingesprongen en dat pakt goed uit.’

Wilde periode

Een broer en een zus die in goede harmonie een winkel runnen is best bijzonder. De overdracht van hun ouders verliep ook organisch. ‘We rolden er vanzelf in. Ik deed al jong zelfstandig de inkoop. Mijn vader stond steeds minder in de winkel, op het laatst deed hij alleen de boekhouding. De verstandhouding, ook met mijn zus, is uitstekend. We overleggen veel. Ondanks dat we wel samen één bedrijf hebben, hebben we allebei onze eigen afdeling. Manon houdt zich vooral bezig met de kleding en ik met de kampeerafdeling. Het werkt prima zo’, constateert Chris tevreden. Manon vertelt dat ze dol is op paarden en ooit wel eens droomde van een carrière in een manege. ‘Maar ik vond het ook erg leuk om met mijn moeder mee te gaan inkopen. Dan mocht ik zeggen welke bikini ik mooi vond en die kocht ze dan. Dus het werd toch de winkel.’ Chris had een ‘wilde periode’, waarin hij het werk overdag in de kampeerwinkel combineerde met een baantje in een kroeg. ‘Ik heb dat een aantal jaar volgehouden. Kwam ik vroeg in de ochtend thuis, sliep ik een paar uur, werkte in de winkel, sliep weer een paar uur en ging achter de bar. Tot het moment dat ik niet meer wist of het avond of ochtend was en in het verkeerde bedrijfsshirt de deur uitging. Ik heb enorm veel lol gehad, maar het was wel roofbouw op mezelf.’

Veelzijdig

Volgens het tweetal is het publiek dat in de winkel komt veelzijdiger. ‘Vroeger zag je mensen met jonge kinderen, met een tent of een caravan en een oud autootje ervoor. Nu komt iedereen, of ze een laag inkomen hebben of directeur zijn. Soms komen ze aanrijden met dikke campers van drie ton. We zien het terug in de winkel. Van kinderen die net kunnen lopen en lekker tussen het speelgoed scharrelen tot oudere dames die een mooi badpak zoeken. Ik vind het leuk, dat diverse. Het is in mijn ogen echt niet zo dat vroeger alleen maar beter is’, zegt Chris. Manon vindt het fijn dat hun klanten de tijd hebben. ‘Ze zijn op vakantie, dus ze hoeven zich niet te haasten.’

Beroemdheden

Er komen regelmatig bekende mensen in de winkel. Zo stond Chris ooit oog in oog met Herman Brood. ‘Ik hoorde een stem achter me die ik herkende. Hij had een hele entourage bij zich en voor de winkel stond een grote Amerikaanse auto met een zilveren kruis op het dak. Herman wilde van alles weten over vliegers. Hij zat helemaal onder de verf. Zijn vrienden pakten truien, zonnebrillen, de berg op de toonbank werd steeds groter. Hij betaalde alles en ze stapten weer in de auto.’ Manon plaagt dat Chris ‘dik in de beroemdheden zit’, want hij had ook een lang gesprek met koningin Maxima, toen die Texel aandeed om met ondernemers te praten over de Corona-problemen. ‘Maar ze heeft helaas geen bikini bij ons gekocht’, lachen ze.


Familiebedrijven heb je overal. Maar op Texel zijn het er opvallend veel. In het nieuwe boek ‘Het blijft in de familie’ krijg je als lezer een inkijkje in 33 Texelse familiebedrijven.

Familiebedrijven heb je overal. Maar op Texel zijn het er opvallend veel. In het nieuwe boek ‘Het blijft in de familie’ krijg je als lezer een inkijkje in 33 Texelse familiebedrijven